domingo, 1 de junio de 2014

Per què un blog?

Just avui va 4 mesos que vaig arribar al sud-est del Senegal, a la Reserva Natural Comunitària de Dindéfelo, per participar com a voluntària en el Programa de Conservació del Ximpanzé de l'Àfrica de l'Oest, dins del Departament d'Investigació de l'Instituto Jane Goodall España, fent un estudi ecològic d'aquest primat (Pan troglodytes verus).

Durant tot aquest temps he estat enviant mails a familiars i amics explicant les meves vivències i impressions de la meva estada aquí i de la feina que he anat duent a terme.

Fins ara he anat informant de tot allò que m'ha anat passant: l'arribada a Dindéfelo primer, i després a Nandoumari, el meu site, la visita de la Jane Goodall per inaugurar l'Estació Biològica, el cens de ximpanzés que va tenir lloc durant el mes de març, les primeres sortides de camp, el taller de melmelades, anècdotes de la meva vida diària...


Però ara tinc ganes de donar forma a tot plegat, de començar a escriure al voltant de temes que trobo interessants, tant a nivell científic -com ara la relació entre la maduració dels fruits i els moviments dels ximpanzés, l'elaboració de nius, els conflictes entre la població humana i aquests simis, etc.-, com a nivell més antropològic o social -l'alimentació a la meva regió, l'estructura i vida familiar, l'educació, el paper de la dona, la cultura peul, etc. Intentaré, si el temps i la connexió m'ho permeten, anar escrivint cada setmana una entrada al blog.

Per últim, segurament us preguntareu: per què es titula Jam tun?. Doncs bé, aquesta expressió en llengua pular vol dir <<només pau>> i és la resposta més utilitzada a qualsevol pregunta a l'hora de saludar-se.

Una conversa típica sol començar així:

- Wale jam. (=Bon dia)
- Jam tun.

- Tanna alaa? (= El diable és aquí?. A la pràctica és com un <<què tal?>>)
- Jam tun.

- Beyngure nden? (= Està bé la família?)
- Jam tun.

Però jam tun no és simplement una expressió utilitzada a dojo aquí. És també una manera de viure i entendre la vida: la calma, el bon esperit, l'anar fent tranquil·lament però sense parar. I de ben segur, aquest jam tum és una de les moltes coses que m'enduré d'aquesta experiència inoblidable.

1 comentario: